آیا افراد مبتدی برای شروع بدنسازی نیاز به برنامه تمرینی دارند؟

فرد مبتدی

 وقتی شخصی قصد ورزش کردن می کند و آن شخص هیچ سابقه ورزشی در آن ورزش مورد نظر را ندارد به آن فرد یک فرد آماتور و یا مبتدی گفته می شود. شخص مبتدی برای شروع ورزش خود مخصوصا ورزش بدن سازی نیاز به یک برنامه تمرینی خوب زیر نظر مربی های حرفه ای و خبره دارد. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا شما را از دلایل اصلی داشتن برنامه تمرینی برای افراد مبتدی آگاه سازیم.

علت ضرورت داشتن برنامه تمرینی برای شخص مبتدی چیست؟

هفته اول ورزش است و شما شروع به ورزش کرده اید. سرگردانید و نمی دانید با کدامیک از دستگاه ها شروع به کار کنید، از چه وزنه ای استفاده کنید و اصلا کدام ورزش مناسب شرایط بدنی شما است. بر همین اساس داشتن یک مربی و گرفتن یک برنامه تمرینی، بنا به نوع سیستم بدنی و نوع هدف ما از ورزش کردن، کمک شایانی در پیشرفت بهتر ما در ورزش می کند.

با گذشت دو هفته چرا پیشرفتی نمی کنم؟

اکثر افراد بعد از ثبت نام و شروع یک هفته ای از ورزش خود توقع رونی کلمن شدن را دارند، در صورتی که باید گفت، شروع ورزش برای افراد مبتدی حداقل تا چند هفته اول تغییرات چندانی را در بدنشان ایجاد نمی کند. بلکه فقط بدن آماده سازی می شود برای شروعی بهتر و نتیجه گیری سریع تر.

علت پیشرفت نکردن

آیا افراد مبتدی هم برای شروع ورزش نیاز به برنامه غذایی دارند؟

اینکه می گوییم برنامه تمرینی داشته باشید تا زودتر به نتیجه مطلوب برسید صرفا داشتن برنامه تمرینی تنها نیست، بلکه شما باید کنار برنامه تمرینی خود علاوه بر اجرای صحیح حرکات از یک برنامه غذایی مناسب وزن و قد خود برخوردار باشید‌. چرا که هیچ وسیله نقلیه ای بدون سوخت قادر به حرکت کردن نیست. پس شما هم برای اینکه انرژی لازم برای شروع یک ورزش را داشته باشید نیاز به غذای اصولی دارید. تنظیم این رژیم غذایی بنا به نوع هدف افراد متفاوت می باشد. اگر هدف افزایش وزن باشد باید از کربوهیدرات بیشتری استفاده کنید ولی اگر هدف کاهش وزن باشد باید میزان کربوهیدرات و چربی دریافتی را کاهش دهیم و پروتئین بیشتری دریافت کنیم.

مواد غذایی

بهترین تایم ورزشی برای افراد مبتدی چند روز در هفته می باشد؟

افرادی که تازه شروع به ورزش کردن کرده اند چون هنوز بدنشان خشک می باشد بهتر است حداقل ۳ روز در هفته را به استراحت کردن اختصاص دهند. معمولا این افراد در شروع ورزش و انجام برنامه تمرینی دچار بدن درد و کوفتگی می شوند. زمان انجام ورزش باید طوری باشد که شخص از انجام آن پشیمان نشود. همچنین اگر ورزش کردن بیش از حد متعادل خود انجام شود، فرد دچار افسردگی و دل زدگی از ورزش می شود‌.

نکته مهم: افراد مبتدی از آن جا که با انجام صحیح حرکات ورزشی آشناییتی ندارند، حتما باید زیر نظر یک مربی متخصص حرکات ورزشی خود را انجام دهند. چرا که تنها یک غفلت کوچک و انجام حرکت اشتباه باعث ایجاد اسیب های جدی مفصلی می شود.

آیا افراد مبتدی نیازی به مصرف مکمل ها دارند؟

از آن جا که ورزش کردن باعث کاهش میزان مواد معدنی و ویتامین ها ی بدن می شود تمامی افراد ورزشکار اعم از مبتدی و حرفه ای باید روزانه مقدار قابل ملاحضه ای انواع ویتامین ها و مواد معدنی را با مصرف مواد غذایی جذب کنند. اما یک فرد مبتدی مانند یک فرد حرفه ای نیازی به مصرف انواع مکمل ها مانند کراتین و .... را ندارد و تنها با مصرف انواع قرص ها و مواد غذایی می تواند کمبود آن را در بدن خود جبران کنند. از جمله ویتامین های مورد نیاز برای یک ورزشکار مبتدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع ویتامین ها

1. ویتامین C

یکی از مهم ترین انواع ویتامین ها برای ورزشکاران ویتامین C می باشد. این ویتامین به مقدار فراوان در عضله ها وجود دارد و باعث رشد عضلات، افزایش اتصال عضلات به بافت های استخوانی، محافظت از سلول های عضلات در برابر رادیکال های آزاد و باعث افزایش میزان جذب آهن و افزایش اکسیژن رسانی در بدن می شود.

2. ویتامین B1

این ویتامین تاثیر بسزایی بر سوخت و ساز پروتئین ها داشته و همچنین باعث کمک به ساخت هموگلوبین می کند.

3. ویتامین B2

مصرف این ویتامین باعث افزایش حرکتی عضلات و بالارفتن میزان سوخت و ساز پروتئین ها می شود.

4. ویتامین B3

اگر در حین ورزش از قرص ها و موا. غذایی سرشار از این ویتامین استفاده نکنیم جایه نگرانی نیست، چرا که بدن قادر به تولید ابن ویتامین می باشد، فقط کافیست کمی روزانه از شیر و یا گوشت بوقلمون استفاده کنید. چرا که برای ساخت این ویتامین به اسیدآمینه تریپتوفان نیاز است که در این مواد غذایی یافت می شود.

5. ویتامین B6

جود این ویتامین در بدن باعث افزایش میزان جذب پروتئین و سوخت و ساز آن می شود. همچنین این پروتئین روی کربوهیدرات تاثیر گذاشته و باعث سوخت و ساز آن می شود.

6. ویتامین A

وجود این ویتامین بر عکس تصور اعلب افراد مهم بوده و کمک شایانی به سنتز پروتئین ها کرده و باعث رشد عضلات می شود‌.

7. ویتامین D

از آن جا که سلامت استخوان ها نقش بسزایی در ورزش بدن سازی دارد، مصرف ویتامین Dمیزان جذب کلسیم توسط استخوان ها را بالا می برد و باعث افزایش استحکام آن ها می شود.

8. ویتامین E

حضور ویتامین E در بدن حکم یک انتی اکسیدان قوی را دارد که باعث حفظ سلامتی ماهیچه ها می شود. از ان جا که سلامتی ماهیچه ها برای رشد و حجم گیری بسیار مهم است پس حضور این ویتامین در بدن مهم می باشد.

9. ویتامین B12

این ویتامین نقش بسزایی در سنتز کربوهیدرات ها دارد.

10. اسید فولیک

با مصرف حبوبات و سبزیجات و خانواده انواع ماهی ها می توانید مقدار فراوانی اسید فولیک دریافت کنید. اسید فولیک نقش بسزایی در زمان ریکاوری بدن داشته و باعث عضله سازی می شود. همچنین در ساخت گلبول های قرمز خون نقش دارد.

و در پایان:

یک فرد مبتدی برای شروع ورزش خود همانند سایر افراد بدنساز، باید زیر نظر یک مربی متخصص از یک برنامه تمرینی و غذایی برخوردار گردد. 

پست های مرتبط