اثرات مخرب ورزش بدنسازی بر افراد چیست؟

ورزش بدنسازی

 

ورزش کردن و داشتن یک بدن ایده آل و رو فرم یکی از بزرگترین دغدغه های اکثر افراد بخصوص، جوانان و نوجوانان شده است. در این بین گرایش افراد به سمت باشگاه های بدنسازی بیشتر شده است. حال جای سوال است که آیا ورزش بدنسازی باعث آسیب به بدن می شود یا خیر؟ در ادامه این مطلب من را همراهی کنید تا شما را از معایب ورزش بدنسازی برای بانوان، جوانان و آقایان مطلع سازیم.

ورزش بدنسازی از چه زمانی به طور جدی استارت خورد؟

 

اوایل قرن ۱۹ میلادی بیشتر افراد با بلند کردن سنگ ها و اجسام سنگین اقدام به ورزش و عضله سازی و رفع چربی در بدن می کردند. با مرور زمان، این نوع سبک ورزش کردن به سمت ورزش به صورت وزنه برداری سوق پیدا کرد. با شروع قرن بیستم ورزش بدنسازی به طور جدی در کنار ورزش وزنه برداری استارت خورد و اکثر افراد به سمت این ورزش روی آوردند. ورزش بدنسازی بر خلاف ورزش وزنه برداری که از قانون خاصی برای برداشتن وزن ها برخوردار است، هیچ قانونی ندارد و افراد بر اساس بنیه و توان که دارند از وزنه ها استفاده می کنند. بر همین اساس یکی از آسیب‌هایی که در این بین بر افراد وارد می‌شود، انتخاب نکردن وزنه درست می باشد. فرد مبتدی که تازه وارد ورزش بدنسازی شده است بر اساس نداشتن اطلاعات کافی از وزنه ها ممکن است روز اول با انتخاب یک وزنه سنگین و نامناسب باعث کشش عضلانی و یا حتی باعث شکستن استخوان ها در برخی از نواحی بدن شده و آسیب های جبران ناپذیری وارد کنند.

نوجوانان بهتر است ورزش بدنسازی را از چه سنی شروع کنند؟

 

داشتن هیکل رو فرم و زیبا یکی از دغدغه های بسیاری از افراد مخصوصاً جوانان و نوجوانان می‌باشد. در این بین ممکن است افراد در سنین پایین برای داشتن بدنی خوب وارد ورزش بدنسازی شوند. اما باید به این نکته توجه کنید افرادی که زیر سن ۲۰ هستند بهتر است کمتر وارد ورزش بدن سازی شوند؛ یا اگر وارد این ورزش می شوند کمتر از ورزش های سنگین و رژیم های غذایی سخت برخوردار شوند. چرا که از سن ۱۶ سالگی، بیشترین بازدهی برای رشد استخوان ها و افزایش قد در نوجوانان می باشد. اگر از وزنه های سنگین و یا رژیم غذایی سنگین مانند حذف کربوهیدرات ها و افزایش پروتئین در این بین استفاده شود ممکن است باعث کند شدن رشد شود. بر همین اساس این ورزش را بیشتر برای سنین بالای ۲۰ سال پیشنهاد می دهند و افرادی که زیر ۲۰ هستند ترجیحا بهتر است ورزش های دیگری را انجام دهند و در صورت انجام این ورزش ها آن را به طور سبک انجام دهند.

ورزش بدنسازی چه معایبی برای بانوان دارد؟

 

1. باعث افزایش هورمون تستسترون می شود

در بدن دو هورمون وجود دارد: هورمون تستسترون و هورمون پروژسترون،

مقدار این دو هورمون در بدن خانم ها و آقایان متفاوت می باشد. در بدن آقایان بیشتر هورمون تستسترون وجود دارد و پروژسترون به مقدار خیلی کم و در بدن بانوان بیشتر هورمون پروژسترون وجود دارد و مقدار هورمون تستسترون خیلی پایین می باشد. زمانی که بانوان شروع به ورزش بدنسازی می‌کنند و از رژیم های غذایی و ورزش های سنگین برخوردار می شوند میزان هورمون تستسترون در بدن خانم ها افزایش یافته که به موجب آن باعث به وجود آمدن هیکلی مردانه تر در بدن خانم ها می شود. بر همین اساس یکی از معایب ورزش بدنسازی برای بانوان افزایش این هورمون است که به موجب آن باعث کوچک شدن سینه و در برخی موارد مشکل در بارداری و ضخیم شدن صدای بانوان می شود.

 

هورمون تستسترون

 

 2. باعث کاهش چالاکی بدن می شود.

 وقتی شروع به ورزش بدنسازی می‌کنیم بیشتر چربی های زیر پوستی آب شده و بدن حالت عضلانی و حجیم پیدا می‌کند. در این بین بیشتر خانم ها با هدف کاهش چربی شکم و پهلو و افزایش حجم بازو به باشگاه می روند. اگر بانوان کل اعضای بدن را مورد ورزش قرار ندهند و فقط روی قسمتی از اعضای بدن تمرکز کند باعث کم شدن حالت جست و خیزی می شود. پس هنگام ورزش بدنسازی توجه کنید که تمام قسمت های بدن را مورد حرکت و ورزش قرار دهید.

3. باعث کاهش سایز سینه ها می شود

بانوان وقتی شروع به ورزش بدنسازی می‌کنند اگر از یک رژیم غذایی متعادل برخوردار نباشند در صورت انجام ورزش سنگین، چربی بدن اگر از میزان ۱۲ درصد کاهش پیدا کند باعث کوچک شدن سایز سینه می شود.

4. باعث آسیب به استخوان ها می شود

بانوان زیر ۱۶ سال اگر برای ورزش کردن وارد حیطه بدنسازی شوند از آنجا که هنوز در حال رشد هستند انجام دادن ورزش های سنگین و رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب برای سن شان باعث آسیب های خیلی جدی به استخوان‌ها شده و در مواردی حتی باعث شکستگی و مانع رشد می شود. ترجیحا خانمها بالای سن ۱۸ سالگی این ورزش را شروع کنند.

ورزش بدنسازی چه معایبی برای آقایان دارد؟

 

1. افرادی که ورزش بدن سازی می کنند تمام تفکرشان از ورزش کردن خوردن پروتئین زیاد و کاهش کربوهیدرات می باشد. باید این نکته را بیان کنیم که اگر پروتئین مصرفی بیش از مقدار مورد نیاز بدن باشد باعث به وجود آمدن اختلالات کلیوی می‌شود. در این بین آقایان باید به این نکته توجه کنند که انجام ورزش بدن سازی را زیر نظر یک مربی خوب و با تجربه شروع کنند. و با توجه به برنامه مورد نظر میزان پروتئین دریافتی خود را با توجه به تمرینات روزانه ورزشی تعیین کنند.

2. در صورت استفاده کردن نامناسب از وزنه های سنگین باعث آسیب جدی به استخوان ها و کاهش رشد می شود.

3. یکی دیگر از معایب ورزش بدنسازی برای آقایان استفاده بیش از اندازه و نامناسب از انواع مکمل ها می باشد. در این بین بر اساس نا آگاهی هایی که افراد دارند یا ممکن است از مکمل های تقلبی استفاده کنند و یا از مکمل‌هایی که نه تنها سودی برایشان ندارد بلکه باعث آسیب رسیدن و ضررهای خیلی جدی به بدنشان می شود.

استفاده کردن از مکمل ها در دوران بدنسازی چه معایبی دارد؟

 

یک فرد در زمان شروع ورزش می‌تواند با توجه به برنامه تمرینی و برنامه غذایی که از یک مربی باتجربه دریافت کرده است و با توجه به نظر مربی خود از مکمل‌های مورد نیاز بدن خود استفاده کند. در این بین متاسفانه افرادی هستند که بر اساس نداشتن اطلاعات کافی یا کسب اطلاعات از مربی های بی کفایت و بی تجربه از مکمل هایی استفاده می‌کنند که باعث آسیب‌های جدی به بدنشان می‌شود.

در ادامه به برخی از این آسیب ها رسیدگی می‌کنیم.

پوکی استخوان

مصرف زیاد پروتئین باعث تحلیل استخوان ها شده و پوکی استخوان را بوجود می آورد. در این بین افراد ورزشکاری که از رژیم غذایی حاوی پروتئین استفاده می کنند باید با توجه به نیاز بدن و زیر نظر مربی مقدار معینی پروتئین استفاده کنند.

 

بوکی استخوان

 

آسیب دیدن کبد

از آنجا که رژیم غذایی افراد بیشتر به سمت جذب پروتئین سوق داده می‌شود و میزان کربوهیدرات دریافتی کاهش پیدا می کند، بدن برای تولید انرژی روزانه مجبور به سوخت و ساز چربی می کند. در این بین بر اساس تجزیه چربی ها برای تولید انرژی بدن در حالت کتوزیر قرار می گیرد. این عامل باعث اسیدیته خون شده که در پی آن باعث ضعیف شدن کبد می‌شود و به کبد آسیب وارد می‌کند.

ریزش مو

زمانی که شروع به بدن سازی می کنیم و از برنامه غذایی پیروی می کنیم. میزان پروتیین دریافتیمان زیاد می شود و به نسبت آن میزان کربوهیدرات و چربی کاهش می یابد. کاهش این مواد در بدن باعث ریزش مو می شود.

اسیب به کلیه ها

اگر میزان پروتئین دریافتی در بدن زیاد باشد بدن پروتئین اضافی را دفع می کند. از انجا که عمل دفع توسط کلیه ها انجام می شود، دفع زیاد پروتئین باعث آسیب به کلیه ها می شود‌.

درپایان

 پس از مطالعه این مطلب دریافتید، انجام دادن ورزش بدنسازی در کنار مزایایی که دارد اگر زیر نظر یک مربی خوب انجام نشود و از یک برنامه تمرینی و برنامه غذایی مناسب بدن خود استفاده نشود، می‌تواند معایبی در پی داشته باشد. البته باید گفت که این معایب در صورتی که در نظر مربی خوب باشید هیچ کدام اتفاق نمی افتد. نتا. در صورت رعایت نکردن از برنامه تمرینی و برنامه غذایی مناسب، بدنسازی می‌تواند معایبی برای شما به وجود می آورد.

پست های مرتبط