برای آماده سازی مسابقات بدنسازی چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

مسابقات بدنسازی

 

در این محتوا سعی داریم تا اصول و واقعیت‌های آماده سازی برای رقابت های پرورش اندام را برای شما بازگو کنیم. اینکه بدانید برای شروع یک مسابقه باید چه پس زمینه هایی داشته باشید تا بتوانید در آن مسابقه پیروز شوید. در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

برای آماده سازی خود برای مسابقات بدنسازی چه واقعیت هایی را باید بپذیریم؟

 آماده شدن برای مسابقات بدنسازی خیلی سخت و دشوار می باشد و بر خلاف آن چیزی که عموم به آن فکر می‌کنند، باید مسیر و راه های زیادی را بگذرانند. مردم به رقبای آماده مورد علاقه خود نگاه می‌کنند و پیش خود می‌گویند من می خواهم چیزی شبیه به آن شوم. اما مشکل این است که افراد فقط به پایان کار نگاه می‌کنند و مسیرها و راه هایی را که برای رسیدن به آن هدف اصلی، تعیین شده است را اصلاً مد نظر قرار نمی دهند. یک تازه کار برای این که شروع موفقی داشته باشد اولین قدمی که به عنوان یک رقابت کننده باید انجام بدهد زمانبندی برای کسب عضله تا رقابت مورد نظر و برنامه‌ریزی دقیق سازمان مسابقه است. معمولاً اعلام حضور در شرکت در مسابقات باید بعد از چند سال رخ دهد و اینکه فردی، تازه وارد رشته بدنسازی شده باشد و اعلام حضور در مسابقات را بکند اشتباه می باشد. چرا که نه از ورزش بدنسازی چیزی وارد است و نه از قوانین مسابقات. رقابت های پرورش اندام، داشتن عضله بیشتر است. برای ساخت یک بدن آماده برای رقابت باید زمان زیادی را صرف تمرین درست، خوراک و تغذیه درست انجام شود. یعنی یک فردی که خود را می‌خواهد برای مسابقات آماده کند باید رژیم غذایی اش با افراد معمولی متفاوت باشد. اینکه چه مدت زمانی را شخص برای آماده سازی خود بگذارد بستگی به رشته ای دارد که در آن می خواهد مسابقه بدهد. همچنین نوع اندام شخصی که وارد بدن سازی می شود و می خواهد برای مسابقات خود را آماده کند، در تعیین زمان بسیار تاثیرگذار است؛ چرا که ممکن است فردی بیش از اندازه چاق و یا بیش از اندازه لاغر باشد و فردی متعادل باشد. مطمئناً فرد متعادل زودتر به هدف و نتیجه می رسد.

جدول زمان بندی آماده سازی افراد سال.                      بخش

۳_۱.                      بیکینی

۴_۲.                   فیگور زنان

۴_۲.                  فیزیک مردان

۵_۳.       فیزیک زنان کلاسیک پرورش اندام مردان و زنان

چه عواملی برای آماده سازی، برای مسابقات بدنسازی موثر است؟

از جمله عواملی که برای آماده سازی شما برای مسابقات بدنسازی مهم می باشد، ژنتیک است. ژنتیک تاثیر بسزایی در ساخت عضلات دارد. عامل دوم میزان درصد چربی موجود در بدن افراد مختلف است. افرادی هستند که میزان چربی کمتری نسبت به دیگران دارند، این عامل به آن ها کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر به کات عضلانی برسند. عامل سوم مدت زمان باقیمانده تا مسابقه است. هرچه به مسابقه نزدیک تر باشیم روی آماده‌سازی ما تاثیر بیشتری دارد. همچنین عوامل دیگری مانند سن، تجربه و تمرین می تواند در آماده سازی افراد برای مسابقات تأثیرگذار باشد که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می پردازیم.

ژنتیک

 ژنتیک، تاثیر بسزایی در عضله سازی افراد دارد تحقیقات ثابت کرده است، افرادی که سریعتر عضله سازی می کنند، معمولاً زمان کمتری را برای آماده سازی مسابقات صرف می کنند. اگر از ژنتیک خوبی برخوردار نیستید باید فاصله بین دو مسابقه و یا حتی زمان آماده‌سازی شما برای مسابقه اول زیاد باشد.

سن

 همانند ژنتیک در عضله سازی تاثیر گذار است. بر اساس تحقیقاتی که انجام دادند دریافتند که میزان طبیعی هورمون های آنابولیک و سرعت بهبود آن ها در دوران نوجوانی و سن ۲۰ تا ۲۵ بیشترین حالت خود را دارد. یعنی به این معناست که هرچقدر فرد جوان تر باشد نیاز به زمان کمتری برای آماده سازی مسابقات دارد.

تجربه تمرینی

 مسلما فردی که در زمینه بدنسازی فعالیت بیشتری داشته باشد نسبت به فردی که در این زمینه تازه کار باشد پیشرفت بهتری در مسابقات دارد. چرا که این افراد کاملاً با نوع مسابقات و نوع ورزش هایی که برای هرچه سریعتر رسیدن به هدف خود باید انجام دهند اطلاعات کافی دارند.

 

تفاوت مسابقه دهنده با تجربه و مبتدی در چیست؟

شخصی که برای اولین بار قصد انجام مسابقه را دارد، از قوانین فدراسیون مورد نظر اطلاع کافی ندارد که این عدم آگاهی باعث افزایش استرس می شود و این استرس شاید خود عاملی برای جلوگیری از پیروزی شما باشد. اما شخصی که یک بار مسابقه داده و تجربه مسابقه دادند را دارد، با تمام قانون و قوانین فدراسیون آشنایی داشته و خود را برای مسابقه بعدی آماده می کند. در این زمان به ریکاوری بدن خود پرداخته و نقاط ضعف خود را تقویت می کند.

 

تفوت مسابقه دهنده با تجرببه و بی تجربه

 

برای انجام مجدد مسابقات چه مدت زمانی را باید در استراحت سپری کنیم؟

داشتن عجله و شتابزدگی برای انجام مجدد مسابقات کاری بسیار اشتباه می باشد. در این میان دو گروه افراد وجود دارند: گروه اول افرادی که در مسابقات پیروز شده‌اند و تشنه کسب مقام های بیشتر هستند و برای شرکت در مسابقات عجله دارند و گروه دوم افرادی که در مسابقات شکست خوردند و برای جبران شکست خود برای انجام مسابقات عجله دارند. در این میان باید بگوییم که هر دو گروه چون دارو و استروئید مصرف نمی کنند رشد عضلانی آن‌ها خیلی کند انجام می‌شود. اگر بخواهند شتاب‌زده عمل کنند انجام مجدد مسابقات باعث شکست مجدد آنها می‌شود. پس باید یک دوره ۲ تا ۶ ماه را بنا بر بدن خود در حالت ریکاوری قرار دهند، تا هورمون هایی نظیر تستسترون، کورتیزول، هورمون تیروئید و همچنین میزان متابولیسم بدن به حالت طبیعی خود باز گردد و بدن آماده برای مسابقات شود.

برای آمادگی مسابقه چه مراحلی را باید رعایت کنیم؟

• ایجاد طرز فکر موثر برای یک سابقه

بیشتر افراد قبل از شروع مسابقات، خود را با جملات انگیزشی من میتوانم، من قهرمان می شوم و من شکست نمی خورم، به خود انگیزه می‌دهند. اما بهتر است به جای اینگونه شعارها بیشتر روی فرایند رسیدن به هدف تمرکز کنید. افرادی که فقط تنها هدفشان پرنده شدن می‌باشد اگر بازنده شوند دچار افسردگی بعد مسابقه می شوند و در نهایت می توان گفت برای آماده سازی مجدد خود انگیزه ای ندارند.

• بهینه سازی فرایند و ظرفیت های متابولیک

اینکه اولین یا پنجمین مسابقه شما است اصلاً اهمیتی ندارد تنها اهمیت آمادگی جسمانی شما برای انجام آن مسابقه می باشد. شما علاوه بر اینکه چربی بدن خود را کاهش داده اید باید از مواد غذایی مناسب، تمرین مناسب و تمرینات هوازی خیلی خوبی را انجام داده باشید.

• مدیریت آسیب ها

قبل از شروع مسابقات سعی کنید هرگونه آسیب دیدگی در بدن خود را بررسی کرده و درمان کنید چرا که آسیب دیدگی باعث تحلیل عضلات می شود.

 • پیروی از یک برنامه

برای اینکه در مسابقات پیروز باشید سعی کنید از یک برنامه تمرینی غذایی خوب بهره مند گردید.

• تحمل تأثیرات مالی

قبل از شروع آماده‌سازی بحث مالی این رشته را هم در نظر بگیرید. هزینه‌هایی که برای غذا، مکمل، دارو، هزینه ورود به مسابقه، هزینه لباس و حتی هزینه بلیط رفتن به سفرهای خارجه

• مسائل روانی

یکی از مهمترین عوامل و آخرین عاملی که باید قبل از آماده سازی مسابقه در نظر بگیرید مسائل روانی و آماده بودن ذهن برای رقابت است. آماده سازی برای مسابقه با عوارض روانی مختلفی همراه است. اول قبل از شروع همواره باید از خود بپرسید که این سختی‌ها ارزش دارد یا خیر؟ بسیاری از مردم که در رشته پرورش اندام فعالیت می کنند اغلب به علت نفرت از فرم بدنشان رابطه های اجتماعی منفی و بد غذا بودن، دوست دارند در این رشته پیشرفت کنند اما اگر شما هر کدام از این احساسات را در خود دارید بهتر است به مسابقه فکر نکنید.

در پایان

پس از مطالعه مطالب بالا در می یابیم، افراد مبتدی برای رفتن به مسابقه باید یک دوره تمرینی و دوره رژیم غذایی بر اساس نوع نیاز بدن خود داشته باشند و خود را برای انجام مسابقات آماده کند همچنین برای شروع مسابقات عواملی مانند ژنتیک، سن و تجربه تمرینی بسیار تاثیر گذار می باشد. متا. مواردی که برای رفتن به مسابقات بدنسازی باید رعایت کنیم.

پست های مرتبط