تاثیر کبد چرب در افراد بدنساز چیست؟

کبد

 

یکی از شایع ترین بیماری هایی که اکنون در بین اکثر افراد چاق و یا افراد لاغر با شکمی چاق، اتفاق می افتد، بیماری کبد چرب می باشد. کبد چرب یکی از اعضای مهم بدن مخصوصا برای افراد ورزشکار می باشد. شاید برای شما سوالی پیش بیاید که چرا ورزشکاران‌؟

در ادامه این مطلب من را همراهی کنید تا شما را از اهمیت بالای کبد اگاه سازیم.

چه عاملی باعث ایجاد کبد چرب می شود؟

وظیفه اصلی کبد، تصویه بدن از چربی ها و مواد مضر می باشد. اگر مصرف این مواد مضر همیشگی باشد به کبد آسیب وارد شده و کبد به اصطلاح چرب می شود. زمانی ما می توانیم اصطلاح کبد چرب را بکار بگیریم که میزان چربی کبد از ۵ درصد بیشتر باشد، در این صورت کبد به رنگ زرد تبدیل می شود و کمی از کبد سالم بزرگ تر می باشد. از جمله عواملی که باعث ایجاد کبد چرب می شود موارد زیر می باشد:

1. چاقی

2. چربی شکم

3. مقاومت به انسولین

4. مصرف زیاد کربوهیدرات

5. اختلالات روده ای

 

نکته: کبد سالم قهوه ای رنگ می باشد.

چگونه بفهمیم که کبدمان چرب شده است؟

اگر هر کدام از حالات زیر را در بدن خود مشاهده کردید حتما یک آزمایش کبد بدهید و از سالم بودن کبد خود مطمئن شوید.

1. ضعف بدن و خستگی شدید

2. احساس درد در ناحیه راست شکم

3. افزایش دو انزیم Ast و Alt 4.

افزایش تری گلیسیرید

5. افزایش انسولین

6. کم شدن اشتها

7. حالت تهوع

8. پوست زرد

9. چشم زرد

کبد چرب

 

چه عاملی در بدنسازها سالم بودن کبد در بدن را مهم کرده است؟

همانطور که گفتیم وظیفه اصلی کبد چربی زدایی بدن می باشد. کبد به طور طبیعی این فرایند را هر روز انجام می دهد و باعث پاکسازی بدن می شود. معمولا بیماری کبد چرب در افراد مسن اتفاق می افتد. افراد ورزشکار خیلی محدود دچار این بیماری می شوند، چرا که نشان داده شده که فعالیت های روزانه باعث دفع چربی از کبد می شود و باعث جلوگیری از کبد چرب می کند. از آنجا که دفع چربی یک عامل مهم برای بدنسازها و افراد ورزشکار می باشد پس نقش کبد برای آن ها بسیار مهم می باشد.

کبد چرب

 

 

بدنسازها و سایر افراد برای جلوگیری از بروز کبد چرب چه راه کارهایی را باید پیش بگیرند‌؟

از مصرف بیش از اندازه موارد زیر جلوگیری کنید.

1. از مصرف بیش از اندازه انواع ویتامین ها مانند: آهن، نیاسین، ویتامین A خود داری کنید.

2. مصرف کربوهیدرات فرآوری شده

3. مصرف قرص های ضدبارداری

4. مصرف استروئیدها خوراکی

مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از کبد چرب در افراد بدنساز چیست؟

1. مصرف روغن زیتون، میوه آووکادو و آجیل ها

2. مصرف پروتئین وی

3. چای سبز

4. فیبرها

5. مصرف استیل سیستئین

6. مصرف آدنوزیل متیونین

7. مصرف قهوه

8. ورزش کردن

9. مصرف آب سیب

10. مصرف گریفوروت

و در پایان:

کبد نقش اصلی در پاکسازی و چربی زدایی بدن دارد. اگر مصرف مواد مضر کاهش پیدا نکند، کبد به اصطلاح دچار چربی شده و به کبد چرب خوانده می شود. کبد چرب رنگی زرد و حجمی بزرگ تر دارد. 

پست های مرتبط