تفاوت فیتنس و فیزیک

تفاوت فیتنیس و فیزیک

 

با گذر زمان خوشبختانه میل بسیاری از افراد به ورزش کردن بسیار زیاد شده است. در این بین از جمله ورزش هایی که از محبوبیت بالایی در بین افراد برخوردار می باشد ورزش بدنسازی است. همانطور که می دانید ورزش بدنسازی ورزشی است که باعث افزایش حجم عضلانی می شود. باید بگوییم که در خانواده ی ورزش بدنسازی غیر از این ورزش، ورزش های دیگری چون بادی کلاسیک، فیتنس و فیزیک قرار گرفته شده است. اکثر افراد تفاوتی بین این سه ورزش قائل نمی‌شوند و همه را جزو یک ورزش می‌دانند. ما در این مطلب سعی داریم تا شما را با ورزش فیتنس و فیزیک به طور کامل آشنا سازیم و تفاوت های آن ها را برای شما بیان نماییم. پس در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

ورزش فیتنس چیست؟

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم فیتنس جزو دست خانواده ورزش بدنسازی می باشد. ورزش فیتنس ورزشی ظریف است که معمولاً خانم‌ها تابع انجام دادن آن می‌باشند. این ورزش بیشتر برای افراد ظریف با جثه کوچک مناسب می باشد. در ورزش فیتنس هدف اصلی تناسب اندام و خوش فرم شدن بدن می باشد. بنابراین افزایش حجم عضلانی و یا افزایش وزنی وجود ندارد. همچنین در فیتنس از وزنه های سبک تر برای ورزش کردن استفاده می شود.

ورزش فیتنس

 

فیتنس یا بدنسازی؟ نتیجه گیری کدامیک سریع تر می باشد؟

هدف افراد، در تعیین نوع سبک ورزشی بسیار تاثیرگذار می‌باشد. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از صبر کمی برخوردار می باشید و خیلی سریع می خواهید به نتیجه مطلوب برسید، پیشنهاد ما به شما ورزش بدنسازی است. در ورزش بدنسازی عمل افزایش و یا کاهش وزن و همچنین افزایش حجم عضلانی با توجه به رعایت رژیم غذایی و داشتن یک برنامه تمرینی مناسب و با توجه به در نظر گرفتن وزن و جنسیت شما قابل اجرا می باشد. اما اگر از صبر زیادی برخوردار هستید و هدف شما افزایش وزن و حجم عضلانی نیست و تنها با هدف خوش فرم شدن وارد باشگاه ورزشی می شوید، فیتنس بهترین انتخاب برای شما می باشد. فقط به این نکته توجه کنید که نتیجه گیری در این ورزش به مدت زمان زیادتری نسبت به بدنسازی نیازمند است.

زمان تاثیر گذاری ورزش فیتنس با توجه به نوع ژنتیک، جنسیت، وزن و تغذیه بسیار متفاوت می‌باشد. برخی از افراد قدرت چربی سوزی بالا و برخی دیگر قدرت حجم پذیری بالایی دارند. پس زمان به نتیجه رسیدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت می باشد. همچنین تغذیه ای که در این دوره از آن برخوردار هستید در رسیدن شما به هدفتان بسیار موثر است.

اهداف فیتنس

1. باعث دفع چربی های اضافه بدن می شود.

از جمله ورزش هایی که باعث کمک به سوزاندن چربی اضافی بدن می شود، فیتنس می‌باشد. این ورزش با رعایت رژیم غذایی و تمرینات شخصی سازی شده که مربی به هر فرد می دهد، باعث کمک به عضله سازی و سوخت و ساز چربی ها می کند.

2. باعث افزایش انعطاف پذیری شود.

افراد می توانند با انجام حرکت هایی چون حرکت کششی ایستا و حرکت کششی pnf در ورزش فیتنس باعث کمک به انعطاف پذیری بدن خود شوند. انجام دادن این حرکات باعث تقویت استخوان ها، تاندون و رباط ها شده و در مواردی مانند بیماری مانع از بین رفتن انعطاف پذیری در عضلات می شود‌.

3. باعث افزایش استقامت می شود.

شما می توانید با انجام دادن حرکاتی چون استفاده از روئینگ، استپر و یا حرکات بوت کمپ در مدت زمان ۳۰ دقیقه به طور مداوم باعث افزایش ضربان قلب و افزایش استقامت بدن شوید.

فیتنس

 

حرکات فیتنس

• تمرین اینتروال در این نوع تمرین زمان تمرین طولانی ولی شدت تمرین کم می باشد. همچنین مدت زمان استراحت بین تمرین خیلی کوتاه می باشد‌.

• تمرینات دایره ای معمولا در این نوع تمرینات از وسایل سبک مانند: دمبل، هالتر و سایر وسیله های قدرتی می توانید استفاده کنید. دایره ها ممکن است کوتاه مدت (۶تا ۹ ایستگاه)، میان مدت (۹ تا ۱۲ ایستگاه) و یا بلند مدت (۱۲ تا ۱۵ ایستگاه) می باشند. این که چند بار تعداد دایره ها تکرار شود به نوع استقامت و توانایی فرد بستگی دارد.

• دوی استقامتی یکی دیگر از حرکت هایی که باعث افزایش استقامت می شود، انجام دادن دو می باشد. این کار باعث جذب اسید لاکتیک توسط عضله ها شده و مانع از خستگی زودرس می شود‌.

• پلایومتریک ورزش پلایومتریک باعث افزایش قدرت و سرعت به طور همزمان می شود‌. انجام دادن این حرکت به ورزشکار کمک می کند تا شروعی سریع تر و بهتر داشته باشد‌.

انجام دادن فیتنس چه مزیت هایی در بر دارد؟

• باعث درمان بی خوابی می شود‌.

• باعث افزایش انگیزه در فرد می شود‌.

• دستگاه ایمنی را تقویت می کند.

• باعث جلوگیری و کاهش سرطان می شود.

• اضطراب را کاهش می دهد.

• باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

• فشارخون را کاهش می دهد.

• باعث تناسب اندام می شود.

• انرژی بدن را افزایش می دهد.

• باعث کاهش انواع بیماری های مغزی و قلبی می شود.

• ورزشی عالی برای افراد دیابتی می باشد.

• باعث تقویت سیستم عضلانی می شود.

فیتنس

 

ورزش فیزیک چیست؟

انتخاب افراد در این نوع سبک ورزش بر اساس اندازه قد افراد

• تا ۱۶۵

• ۱۶۵ تا ۱۷۲

• ۱۷۲ تا ۱۷۹

• قد ۱۷۹ به بالا صورت می گیرد.

ورزش فیزیک

 

در این سبک ورزشی فیزیک معیار انتخاب مربیان افرادی می باشد که دارای عرض شانه نسبتا زیاد و عرض کمر کم می باشند. معمولا افرادی که شانه خیلی پهن دارند، در این مسابقات اوت می شوند. در این سبک ورزشی افراد مسابقه دهنده شلوارکی تا روی زانو تا ۳ راند می پوشند.

• راند اول: در اولین راند ورزشکار هیچ گونه فیگوری نمی گیرد و به مدت ۵ ثانیه ثابت روی صحنه مسابقه خود را به نمایش می گذارد.

• راند دوم: در این راند مسابقه دهنده بدن خود را در ۴ جهت مختلف به نمایش می گذارد.

• راند سوم: در این راند افراد به صورت گروه های ۵ نفره بر روی صحنه حاضر می شوند و خود را به نمایش می گذارند و با یکدیگر مسابقه می دهند. در این ورزش مواردی مانند: فیگور زیاد، حجم زیاد، آبدار بودن بدن، کات زیاد و نامتقارن بودن عضلات باعث گرفتن نمره منفی می شود‌.

پست های مرتبط