چرا برای ورزش کردن نیاز به برنامه تمرینی داریم؟

برنامه تمرینی برای ورزش کردن

 

امروز سمت و سوی افراد بیشتر از زمان های قدیم به سمت ورزش کشیده شده است. به طوری حتی برای برخی افراد به عنوان یکی از کارهای مهم روزانه تلقی می شود. مرتب ورزش کردن نه تنها باعث خوش فرمی بدن می شود، بلکه باعث ایجاد یک حس خوب جوانی می شود. اما آیا ورزش بدون داشتن برنامه ورزشی نتیجه‌ مطلوبی در پی دارد؟ آیا می توانیم خودمان بدون هیچ علم و دانشی برنامه ورزشی بنویسیم؟ در ادامه من را همراهی کنید تا از اثرات ورزش کردن و علت داشتن یک برنامه تمرینی خوب شما را آگاه سازیم.

چرا باید ورزش کنیم؟

دیده اید افراد زیادی را که اکثر مواقع بی حال هستند، حوصله ندارند، انرژی ندارند و ترجیج می دهند بیشتر در رخت خواب باشند. حتی گاهی اوقات حوصله معاشرت و گفت وگو با صمیمی ترین دوستان شان را هم ندارند و مهم تر از آن اصلا حس رسیدگی به خودشان را هم ندارند؟ فکر می کنید علت چیست؟ درسته شاید گاهی اوقات علت آن بیماری و یا کاهش ویتامین ها باشد، اما اکثر افرادی که دچار این حالات می شوند به علت تحرک پایین و ورزش نکردن دچار این حالات می شوند. دقیقا ورزش کردن و شاداب شدن مثل زدن استارت اولیه ماشین می ماند. ماشین با یک تک استارت روشن می شود، ورزش هم می تواند استارتی باشد برای شروع یک زندگی شادتر. اما دقت کنید شروع ورزش نیاز به یک برنامه تمرینی عالی دارد که فراهم کردن آن شاید در حیطه شغلی هر کسی نگنجد و افراد علم کافی برای نوشتن برنامه مورد نظر را نداشته باشند. پس برای اجرای یک برنامه تمرینی خوب باید از متخصصین در این زمینه کمک بگیریم.

فواید انجام دادن ورزش چیست؟

1. ورزش باعث افزایش تمرکز و قوی شدن حافظه می شود.

انجام فعالیت های ورزشی باعث ترشح هر چه بیشتر هورمون سروتونین در بدن می شود. ترشح این هورمون تاثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم عصبی گذاشته و باعث قوای ذهنی می شود. همچنین افرادی که ورزش می کنند ، کمتر دچار بیماری می شوند.

ورزش باعث افزایش تمرکز می شود

 

2. ورزش استرس را به کمترین حالت ممکن می رساند.

اغلب افراد بر اساس پیچیدگی هایی که در زندگی روزمره خود دارند و یا پیش نرفتن خواسته هایشان دچار افسردگی می شوند که در پی آن افسردگی ممکن است کارشان به دکترهای عصاب و روان ختم شود. بر اساس تحقیقات مستمری که روی تعدادی افراد افسرده انجام دادند، دریافتند انجام ورزش به طور مرتب و طبق یک برنامه تمرینی ایده آل می تواند بهترین دارو برای درمان افسردگی باشد.

3. بالا بردن انرژی روزانه با ورزش

وقتی ورزش می کنیم میزان تولید هورمون آندورفین در بدن به حداکثر خود می رسد. این هورمون نقش اساسی در تولید انرژی روزانه دارد و باعث سرحال شدن ما می شود. حتی افرادی که زمان کافی برای ورزش کردن ندارند می توانند تنها با نیم ساعت ورزش کردن، میزان این هورمون را در بدن خود به حداکثر برسانند و از انرژی زیادی برخوردار شوند.

4. مقابله با انواع بیماری با ورزش کردن

بر اساس تحقیقاتی که روی تعدادی افراد ورزشکار انجام داده اند دریافتند که ورزش مانع بروز زود هنگام انواع بیماری قلبی عروقی، سکته مغزی، تحلیل استخوان ها و استخوان پوکی می شود. همچنین دریافتند با انجام ورزش سیستم دفاعی بدن تقویت می شود که مانع از بروز انواع سرماخوردگی و انفولانزا می شود.

5. داشتن قلبی سالم با ورزش کردن

از آنجا که انجام فعالیت های ورزشی کمک شایانی به افراد با فشار خون بالا می کند و باعث کنترل فشار خون می شود، در پی آن ورزش کردن انواع بیماری قلبی، مخصوصا افرادی که دارای تپش های بالا هستند را درمان می کند.

داشتن قلبی سالم

 

6. زیاد شدن اشتها با ورزش کردن

از آنجا که هدف اصلی ورزش کردن غیر از سلامتی افزایش عضله می باشد، هنگام ورزش کردن بدن برای تولید عضله کالری زیادی می سوزاند که در پی آن برای جذب کالری از دست رفته و ریکاوری مجدد، بدن نیاز به تغذیه دارد. بر همین اساس ورزش کردن منجر به افزایش اشتها می شود.

7. رسیدن به وزن ایده آل با ورزش کردن

 اکثر افراد هدف اصلیشان از ورزش کردن کاهش وزن و عضله ای شدن بدنشان می باشد‌. در این بین این افراد زا داشتن یک برنامه تمرینی عالی می توانند استارت ورزش و کاهش وزن را بزنند. اما دقت کنید شاید عمل کاهش وزن کمی زمان ببرد ولی هیچ جیزی غیر ممکن نمی باشد. شما با داشتن یک مربی خوب و یک برنامه تمرینی و غذایی عالی می توانید به نتیجه مطلوب خود در زمان مشخص شده برسید.

رسیدن به وزن ایده ال

چرا داشتن یک برنامه تمرینی لازمه ورزش کردن است؟

تا حالا شده تصمیم بگیرید که ورزش کنید ولی هی به تعویق بندازید و بگید از شنبه هفته بعد؟ میدونید علت این تنبلی چیه؟ میدونید راه حلش چیه؟ بله درسته شما می توانید تنها با داشتن یک برنامه تمرینی از قبل تعیین شده، استارت یک ورزش اصولی را بزنید. همچنین اکثر اوقات پیش آمده است که افراد در حین ورزش کردن از برنامه تمرینی خاصی استفاده نمی کنند و بنا بر خاصته های شخصی خود دست به ورزش غیر اصولی می زنند. این افراد شاید ماه ها تلاش کنند اما به نتیجه مطلوبی نرسند، ولی درست در مقابل این افراد، افرادی با برنامه تمرینی مناسب که در کمترین زمان ممکن می توانند به بیشترین بازدهی خود برسند. همچنین غیر از داشتن برنامه ورزشی افراد به برنامه غذایی هم نیاز دارند، همانطور که می دانید هواپیما بدون سوخت پرواز نمی کند. پس برای پرواز به سمت موفقیت و رسیدن به یک بدن ایده آل حتما از برنامه غذایی و ورزشی تحت نظر مربیان خبره استفاده نمایید.

و در پایان:

برای رسیدن هر چه سریع تر به نتیجه مطلوب در ورزش کردن از یک برنامه غذایی و ورزشی ایده آل استفاده کنید‌.

پست های مرتبط